Unul din principiile
de bază ale UX (User Experience / Experiența Utilizatorului) este consistency1. Consistency se referă la coerență și uniformitate în design. Sau altfel
spus, oriunde s-ar afla utilizatorul să se simtă „ca acasă” și intuitiv să
găsească informația de care are nevoie. Un exemplu banal
este reprezentat de ferestrele din Windows – toate se închid de la simbolul „x”
din colțul dreapta sus.
Consistency
trebuie să se manifeste în cam toate zonele de interes al UX: elemente de
design, conținut, interacțiune, etc. Acest lucru ar trebui adaptat și în afara
spațiului online.
Consistency în navigare pentru mediul online
Când folosim un
site ne așteptăm să gasim ceva legat de titlul subiectului și atunci când
deschidem articolul. Ex: Website http://www.realitatea.net/,
titlu de prima pagină: “Cum merg afacerile PRO TV fără Adrian Sârbu la cârmă” – la click pe link se
deschide articolul cu același titlu http://www.realitatea.net/cum-merg-afacerile-pro-tv-fara-adrian-sarbu-la-carma_1434692.html,
care este în secțiunea Actual / Economie.
Consistency pentru reviste și web
Ce se întamplă
când avem o revistă care are și website asociat? Mai se aplică aceleași reguli?
Dacă este vorba de o revistă glossy se schimbă din nou regulile?
Fig 1. HBR website. Cuprins - articol
Fig 2. HBR print. Copertă – cuprins – articol.
Ex 2. Esquire (ediția
în română, nr.1 2014) – lucrurile devin ușor neclare.
Pe website (Fig 3)
avem articolul „Dincolo de ceață”, cu subtitlul “Când a decolat, pilotul Adrian
Iovan era un personaj controversat. La sfârșitul zborului, a devenit ținta
obsesiei noastre de a construi eroi.”
Fig 3. esquire.ro Reportaje – titlu -articol
În versiunea
publicată (Fig 4) avem pe prima pagină “Căderea pilotului Iovan”, în cuprins “Adrian
Iovan”, și la pagina 104 revenim la titlul din website “Dincolo de ceață”. De
ce acest tip de inconsistență este permisibil? Și da, desigur că titlul care
are keyword-ul “Adrian Iovan” este foarte clar, dar atunci de ce se preferă de
fapt un alt titlu mai literar? Din punct de vedere strict al UX acest lucru ar
induce în eroare un cititor. Dacă acesta nu are rabdare să caute pagina cu
atenție, în cât timp poate găsi articolul pe care îl caută doar frunzărind
revista?
Fig 4. Esquire print. Copertă – cuprins - articol
Ex 3. Men’s
Health (ediția în română, martie 2014) – haos și (aproape) tabloid.
O să ignorăm o
analiză a publicului țintă a revistei în limba română și o să privim doar
titlurile. Pe website găsim în cuprins o descriere de articol „Jumătate dintre
femei pretind că au fantezii cu scene de bondage – ce vești mai bune ai putea
să vrei? Trebuie doar să abordezi situația cu tact, pentru ca dormitorul să nu
devină un teren minat cu perversiuni.”, dar fără titlu sau versiune online a
articolului.
Versiunea print (Fig
5) are headline-ul mare pe prima pagină “Senzațional! Pedepsește-o ca un domn”,
apoi în cuprins acesta devine “Sex sălbatic”, care de fapt în articol este “Sex
dur”. Nu o să comentez asupra drumului lung de la bătaia promisă (pentru că nu
a făcut omleta perfectă) la sexul sălbatic și într-un final la sexul dur (după
pastila albastră) ... Doar o să remarc avalanșa de titluri de tabloid2 și
dorința de senzațional în detrimentul utilizatorului / cititorului. Sau pur și
simplu acesta se uita numai la poze, și nu contează?!
Fig 5. Esquire print. Copertă – cuprins – articol.
Consistency și UX
Privind aceste
exemple ne punem întrebarea dacă totuși putem altera un pic titlul inițial
pentru a putea să atragem un potențial client, fără a schimba mesajul complet3.
Conform conceptului de consistency din UX, utilizatorul nu trebuie sa fie
confuz în nici un moment din navigare, să știe exact unde se află și să poată
naviga cu ușurință. Iar pentru a atinge aceste obiective, consistența în
titluri poate ajuta destul de mult.
Cum am putea să
atragem clienții, păstrând totuși mesajul și să nu amestecăm bataia cu sexul de
orice fel? Răspuns: ne inspirăm de la cei mai buni, în cazul de față National
Geographic, Time, Esquire, Monocle, The Economist, etc.
Fig 6. Titlu și subtitlu depinzând de mediu.
Mai multe despre
consistency în partea a doua :)
1 o să folosim termenul în engleză
2 ironic, tabloide cum este Libertatea
respectă consistency în titluri în mare aparte a cazurilor
3 sunt curios dacă există studi de
usability pentru găsirea titlului potrivit și în ce măsură atrage cititorul.
No comments:
Post a Comment